7 fordele ved en professionel hjemmeside
Hvilken type hjemmeside skal man vælge som virksomhedsejer? Der er nogle spørgsmål, som er værd at stille sig selv i processen:
Hvad skal kunden have ud af at besøge siden?
Hvilket formål skal din hjemmeside opfylde?
Er det f.eks. en hjemmeside, der blot skal indeholde kontaktinformationer og være et slags “udstillingsvindue” med dine produkter eller ydelser?
Sådan en hjemmeside kan være en fordel, hvis du blot skal have en hurtig, midlertidig hjemmeside i en opstartsfase. Men på lang sigt er en visitkorthjemmeside en begrænset kanal at markedsføre sig på.
I det følgende kan du læse mere om de forskellige muligheder du kan overveje, når du skal have lavet nyt hjemmesidedesign eller revidere en eksisterende hjemmeside. Du kan læse fordele og ulemper ved en såkaldt visitkorthjemmeside og en hjemmeside med adskillige sider.
Visitkorthjemmesiden
Visitkorthjemmesiden, også kaldet en one page hjemmeside, er en meget enkel form for hjemmeside. Alt indhold findes på een side, ligesom det klassiske visitkort på trykt papir. Der er en række fordele ved denne type hjemmeside:
- Kunden møder få, enkle informationer
- Nem og gnidningsfri navigation
- Billigere og mindre tidskrævende at få designet
- Du skal ikke kontinuerligt bruge tid på at lave indhold
- Mobilvenligt format og hurtige loadetider
Der er også en række ulemper ved denne type hjemmeside:
- Det er svært at analysere hvilket indhold der er mest populært, når der kun er en side
- Det er svært at lave god søgemaskineoptimering, fordi man må begrænse sig til søgeord på een side
- Ringere mulighed for god placering på Google ved hjælp af SEO og flere sider med specifikke søgeord
- Kunder kan vurdere siden som mindre troværdig pga. skrabet information
- Kunder kan irriteres af at scrolle i lang tid og lede efter informationer
- Begrænsede muligheder for at lave nyt, værdifuldt indhold
- Det er svært at dele specifikt indhold til sociale medier på en one page hjemmeside
Hvis man ser samlet på en visitkorthjemmeside er den på kort sigt nemmere og billigere at få lavet, men på lang sigt afskærer du dig selv fra adskillige muligheder, såsom indsigt i kundeadfærd, målrettet SEO, synlighed i Google og øget eksponering på sociale medier.
I det hele taget begrænses mulighederne for at opbygge en professionel online identitet, hvor kunderne mødes med grundig information og masser af indhold, der hjælper dem og opbygger tillid til virksomheden.
Den professionelle hjemmeside
En “multiple page” hjemmeside er designet som et fyldigt univers, hvor kunden kan få dybdegående information, klikke på links til relevante sider, læse blogartikler med nyttig viden og gode råd, og måske foretage et køb i en webshop.
I de fleste tilfælde får du afgørende fordele ved at vælge en multiple page hjemmeside, her er de syv vigtigste:
- Du kan via Google Analytics analysere hvilke sider der er populære og skaber leads, dvs. potentielle kundeemner, der f.eks. tilmelder sig et nyhedsbrev
- Du kan lave relevant og godt indhold, som generelt vurderes mere positivt af Google og giver dig bedre søgeplacering
- Du kan opbygge en relation til kunderne gennem værdifuldt indhold, der løser kundernes problemer
- Du kan etablere dig som troværdig ekspert ved at tilbyde nyttig viden og inspiration
- Du har ubegrænsede muligheder for at tilføje, fjerne eller ændre indhold
- Du kan lave en webshop, hvor kunderne kan købe produkter
- Du kan få kontakt til kunderne gennem en chatfunktion
Der er også ulemper ved en multiple page hjemmeside:
- Du skal sørge for at opbygge en klar navigation med flere sider
- Det kræver mere tid og penge at vedligeholde en hjemmeside, f.eks. ved at skrive blogartikler og lave relevant indhold
- Du skal bruge tid på at lave SEO eller investere i at andre laver det for dig
- Det er vigtigt at sørge for at siden er hurtig og mobilvenlig
Hvornår er det relevant at vælge en visitkorthjemmeside?
I de fleste tilfælde vil det bedste valg være en helstøbt hjemmeside med et fyldigt univers, der giver dig bedre mulighed for at skabe kontakt til potentielle kunder.
Men der kan være tilfælde, hvor det er relevant at vælge en one page hjemmeside:
- Du har brug for en hurtig, midlertidig hjemmeside
- Din virksomhed får primært kunder via mund-til-mund metoden
- Hvis du sælger f.eks. fotografier og vil fremvise en portfolio
- Hvis din virksomhed sælger events, f.eks. koncerter, hvor du uden distraktioner kan tilbyde kunden informationer om tid, sted og booking
Men i alle andre tilfælde kan du risikere at gå glip af kunder med en visitkorthjemmeside. Hvorfor det, kan man spørge? Fordi kunder ikke beslutter sig for et køb efter et enkelt besøg, hvor de kun kan læse om hvilken ydelse du tilbyder og finde en kontaktformular.
Kunden skal plejes i de forskellige faser af købsrejsen, f.eks. ved at du giver en masse værdi og relevant indhold, der løser kundens problemer, opbygger tillid til virksomheden og til sidst resulterer i en beslutning om køb.
Undersøgelser viser at kundernes købsprocesser i stigende grad foregår på egne præmisser: Kunden vil gerne selv afgøre hvilken løsning, der er den rigtige. Forståeligt nok.
Og den beslutning tager kunden ved at søge informationer online, læse om produkter, finde anmeldelser, tests, informationer om dig og så videre.
Hvis du vælger en visitkorthjemmeside begrænser du mulighederne for at kunden finder dig på sin købsrejse betydeligt. Derfor er en professionel hjemmeside med adskillige sider og værdifuldt indhold det bedste valg.
Vil du anbefale artiklen? Så del den gerne med dit netværk:
Bloggens forfatter
Jeg hedder Marie Nørgaard, jeg er selvstændig tekstforfatter og oversætter.
Jeg hjælper virksomheder med professionel tekstforfatning, så deres tekster og kommunikation bliver den bedst mulige.