Billig eller dygtig tekstforfatter? Valget gør en forskel
Hvad lægger du vægt på, når du skal hyre en tekstforfatter?
- Pris?
- Kvalitet?
- Tekstforfatterens erfaring og uddannelse?
- Kundeudtalelser?
- Eller noget helt femte?
Hvad er en tekstforfatter?
Stillingsbetegnelsen tekstforfatter er ikke beskyttet.
Der findes ikke en decideret tekstforfatteruddannelse, derimod har tekstforfattere ofte meget forskellige erfaringer og uddannelser med sig – eller måske slet ingen uddannelse.
Hvilken baggrund skal du lede efter hos en tekstforfatter, når du skal have skrevet content?
Der findes tre faggrupper, som arbejder i dybden med kommunikation på et solidt fundament af faglighed.
Disse faggrupper er levende optagede af at formulere sig bedst muligt, så budskabet rammer læseren:
1. Forfatteren
En forfatter der skriver fagbøger, kan hjælpe dig med emner, der skal undersøges grundigt, da forfatterens kompetence især er at dykke ned i et skatkammer af viden og trække værdifulde ideer frem i lyset. En faglitterær forfatter kan hjælpe dig med at skrive specialiserede tekster, som kræver research.
En skønlitterær forfatter behersker naturligvis også research og kan dertil spænde sproget ud, så du sluger hvert ord. En god forfatter bruger sprogets muligheder og fortæller fængslende historier, som du kan bruge til storytelling og branding i din virksomhed.
2. Journalisten
Kritisk, undersøgende journalistik er journalistens fremmeste kvalitet. Skarpe spørgsmål er ofte grundlaget for gode tekster, som rammer målgruppen præcist. Du kan også få gavn af en journalist, hvis du skal have lavet en kommunikationsstrategi.
En journalist med erfaring som redaktør kan stå for planlægning af indhold på din hjemmeside og de sociale medier. En god journalist skriver skarpe pressemeddelelser med præcist, målrettet sprog.
3. Akademikeren
En tekstforfatter med akademisk baggrund har oftest et humanistisk fag som stærkt fundament. Han/hun er oftest cand.mag. i dansk, filosofi eller litteraturvidenskab.
Hvilke særlige talenter har en akademiker?
- En akademiker har en guldgrube af viden om tekst, historier og mestrer brugen af sproget
- Uddannelsen har sikret et solidt overblik – han/hun kan hurtigt finde pointen i kompliceret stof og formidle pointen i soleklare tekster
- Akademikerens tekst er sammensyet af en stærk sammenhæng og solide argumenter
- Dertil har en akademiker dybdegående kendskab til kultur, idehistorie og samfund som kan bruges til målrettet kommunikation
- En akademiker kan omsætte sin viden til ideer og kommunikationstiltag til din virksomhed
Du skal vælge en akademiker hvis du har brug for:
- Originale og kreative webtekster
- Content der inspirerer og opbygger troværdighed
- Artikler der kræver research
- Originale SEO-tekster og landingssider der skiller sig ud
- Tekstforfatning og rådgivning mht. e-bøger og længere tekster
Hvilken baggrund har jeg?
Min faglige ballast er akademikerens.
Derudover har jeg 12 års erfaring fra undervisnings- og vejledningssektoren.
Jeg har desuden taget en række efteruddannelser indenfor markedsføring og kommunikation. Du kan læse mere om min baggrund her: Om Marie Nørgaard
Hvis du kun fokuserer på prisen, risikerer du at få svagt indhold, ingen gider at læse
“Tekstforfatter pris pr. ord”
Det er en søgning, som ofte forekommer på Google. Og ja, prisen betyder noget, når man driver en virksomhed. Det er fornuftigt nok.
Men spørgsmålet er hvad du får for pengene, når du vælger en tekstforfatter, der tilbyder at skrive tekster for helt ned til 16 øre pr. ord?
Hvis du udelukkende fokuserer på den lavest mulige pris, risikerer du at overse andre faktorer, som har betydning for kvaliteten af den tekst, du eftersøger.
Hvis en tekstforfatter accepterer betingelsen om lav pris, gives der meget lidt rum for at tekstforfatteren kan tjene penge på sine ydelser.
En stram økonomi resulterer i at tekstforfatteren ikke kan opkvalificere sig ved kurser og efteruddannelse, f.eks. inden for content marketing, skrivemetoder og SEO.
Når en lav pris bliver eneste faktor, vil det resultere i at tekstforfatteren skal løbe hurtigt for at levere en tekst, og samtidig kunne leve af det. Derfor skæres der hjørner, klippes tæer og kappes hæle, f.eks. på originalitet, idéudvikling, research, sprogligt overskud og korrektur.
Du får en karakterløs og intetsigende tekst, der fylder internettets hylder med grå metervare. Læserens udbytte af teksten er tvivlsom, og det sørger Google for at registrere i rangeringen af teksten. Og spørgsmålet er, om du er interesseret i at teksten repræsenterer din virksomhed?
Vil du anbefale artiklen? Så del den gerne med dit netværk:
Bloggens forfatter
Jeg hedder Marie Nørgaard, jeg er selvstændig tekstforfatter og oversætter.
Jeg hjælper virksomheder med professionel tekstforfatning, så deres tekster og kommunikation bliver den bedst mulige.