Tre gode råd til summende tekster af kød og blod

Hvilke tekster lægger du mærke til? Min opmærksomhed skærpes, når indledningen springer i øjnene: Den sætter en krog i mig og giver lyst til at læse videre.  

Hvis du gerne vil fange din læser, er det en god idé at tænde lysende bål i teksten, så læseren kan mærke varme og gnist i teksten.

Skriv til en veldefineret modtager

Der er en uskreven regel på færde, når det handler om kommercielle tekster, der har til formål at sælge, informere og forføre læseren:

Læseren sidder med tanken: “Hvad får jeg ud af at læse det her?” Han eller hun sidder desværre ikke og læser din tekst for at heppe på dig. Læseren er heller ikke nødvendigvis interesseret i at læse langstrakte beskrivelser af hvad din virksomhed sælger af produkter og ydelser. 

Hvis du vil fange din læsers interesse, handler det derfor om at skrive tekster, der adresserer din læsers problemer. Du skal derfor kende din kundes problemer på samme intense måde som Dustin Hoffman kendte til alle spillekortene i filmen “Rainman”. 

Ved at være ekstremt læserorienteret i din tekst får du skrevet kvalitative tekster, som din læser klapper over efter endt læsning. Som læseren kan blive klogere af, forundres over, inspireres af eller trække på smilebåndet af. 

5 grunde til at læsere stopper med at læse

Læserne droppede bøger af disse grunde ifølge Goodreads undersøgelse

1. Skuffede forventninger. (“Den nyeste J.K. Rowling bog var slet ikke som Harry Potter bøgerne”)

2. Faldt ikke i læserens smag (“Fifty Shades of Grey er pinlig”)

3. Deler vandene. (“Spis, elsk, bed” af Elizabeth Gilbert)

4. Svær at komme igang med (“Pigen der legede med ilden” af Stieg Larsson)

5. Den var ikke som musicalen (“Wicked” af Gregory Maguire)

1. Fortæl en god historie

Det narrative begær, som vi alle går rundt med, er ikke blevet vækket hos læserne af bogeksemplerne ovenfor. Det narrative begær er en stærk kraft, som du kan bruge, når du skal skrive en sælgende tekst. De fleste af os elsker at høre en god historie, fordi vi bliver opslugte af:

“Jeg må bare læse videre for at finde ud af hvad der sker.”

“Hvordan hænger det hele sammen?”

“Hvordan slutter historien?” 

Læg derfor en relevant historie ind i din sælgende tekst, som får din læser til at læse videre og blive nysgerrig. 

Et eksempel: 

"Det er ikke sådan, at jeg hører stemmer. Jeg tror ikke, jeg er Napoleon. Ikke engang Cate Blanchett, udover på en virkelig god dag. Jeg tror ikke, mine tanker bliver broadcastet, eller at alle vil forgifte mig. Jeg rabler ikke guddommelig prosa af mig i et genialt øjeblik eller skærer øret af mig i et galt. Jeg er hverken Hollywood eller en god roman, bare en af de 800.000 danskere, der i løbet af et år får problemer med psyken.

Marie Hougaard. Kroniken. Politiken, 18. september 2020

Hougaard indleder sin kronik med et personligt indblik i hendes psykiske udfordringer, tætpakket med originale billeder, der giver læseren et nøje indblik i hendes situation. Det vækker nysgerrigheden og ønsket om at vide mere om hendes historie. 

2. Brug originale billeder og analogier

“Fortæl mig ikke, at månen skinner. Vis mig istedet dens glitren i det knuste glas”. Eksemplet er fra den russiske dramatiker Anton Chekov. Grundreglen for gode tekster er med andre ord: “Show, don´t tell. 

Det er i de små detaljer, konkrete billeder og analogier, at ordene kommer til live.

Her er f.eks. to eksempler om det amerikanske præsidentvalg i november 2020. Den kedsommelige måde at skrive om valget og spændingerne i det amerikanske samfund lyder sådan her:

"Inden præsidentvalget i november 2020 hersker der stor polarisering i den amerikanske befolkning. Det ses også i de amerikanske medier, som enten støtter eller kritiserer den nuværende præsident Trump."

En anden og bedre version kommer journalist Jonas Schrøder Andreasen fra Politiken med:

"Amerikansk politik er så splittet og hadefuldt, at det til sammenligning får Brøndby og FC København til at fremstå som et ældre ægtepar, der småskændes lidt hen over krebinetterne til søndagsmiddagen." 

Eksemplet ovenfor bruger fodbold og parforholdsfnidder som levende analogier, der får læseren til tydeligt at se proportionerne og dybden i det splittede amerikanske samfund anno 2020. 

Når man bruger billeder og analogier, er det centralt, at det er friske billeder, som læseren ikke har læst før.

Jeg har som tekstforfatter gjort det til en vane at samle på gode billeder og analogier. Så jeg har en bank, jeg kan kigge i, når jeg skal skrive en tekst, der spræller sprogligt.  

Når du vælger billedet eller analogien, så kast gerne et kritisk blik på den: Får du en slidt fornemmelse, når du læser den?

Så er det en god idé at kassere den og finde på noget, som du ikke har læst eller hørt før.

3. Kasser de blodfattige verber

Verberne er et af de vigtigste redskaber i sproget: De skubber sætningen frem og skaber fremdrift. Aktive verber, der udtrykker bevægelse og handling, kan især skabe dynamik i en sætning. 

Den amerikanske tekstforfatter og content ekspert Ann Handley anbefaler bruge aktive verber frem for sløje og fodslæbende verber såsom: Er, tænker, tror, ved, forstår. 

Når du redigerer din tekst, kan du gennemgå verberne med sprogluppen og udskifte de træge verber med nogle stærke verber med bedre stamina.

Nogle før og efter eksempler til inspiration:

Istedet for: “FC Midtjylland er vindere efter 4-1-sejr over Slavia Prag”

Prøv: FC Midtjylland afklapsede Slavia Prag med en 4-1-sejr”

Istedet for: “Vores elcykel er udviklet til kunder, der gerne vil hurtigt fra A-B”

Prøv: “Skær transporttiden over med vores hurtige elcykel og kom hurtigt fra A til B”

Skal dine tekster gerne have mere tegn på liv? Så er det en god idé at: 

1. Møde læserens narrative begær ved at fortælle en god historie

2. Give teksten en blodtransfusion med friske billeder og analogier

3. Støbe teksten med stærke verber, der giver den fremdrift

Vil du anbefale artiklen? Så del den gerne med dit netværk:

Del på facebook
Del på twitter
Del på linkedin

Bloggens forfatter

Jeg hedder Marie Nørgaard, og er selvstændig tekstforfatter og  kommunikationsrådgiver.

Jeg hjælper virksomheder med professionel tekstforfatning, så deres hjemmeside, tekster og kommunikation bliver den bedst mulige.